ازاي تخلي مديرك مايستغناش عنك؟؟؟

السؤال الذي أفنى أعمار، ودمر أجيال، وحير العقول !! وكأنك بتسأل بكل براءة، ازاي أنفذ المستحيلات السبعة في نفس واحد.
طبعا هتلاقي كتب بالهبل بقى تقولك كن مثالي وكن منضبط واشنق نفسك كل يوم وولع في مراتك وعيالك عشان سعادته/ها ينبسطوا، لأ هيهات ثم هيهااات، احنا هنا بنقف على أرض الواقع، خلاصة الخلاصة بقى ومن الاخر خد الكام نصيحة دول وادعيلي:
أولا معاملة المدير الرجل حمادة ومعاملة المديرة الست حمادة تاني خاااالص، ومفيش داعي أقول لو مديرتك واحدة ست "خاصة انسة" يبقى تراجع علاقتك بأمك عشان أكيد داعية عليك من قلبها.

shutterstock 80282236المدير الرجل:
- جوزك على ما تعوديه: بمعني من أول يوم افرض شخصيتك وماتخافش تقول لأ، خلي قلبك ميت
- ماتخافش تعرض رأيك مهما كان مختلف طالما في مصلحة العمل (مش في مصلحتك انت يا نمس عشان الحاجات دي بتتفقس وهتبقى بلاك ليست في لمح البصر).
- مانحاولش تفاتح مديرك في أي موضوع خاصة الأجازات في الحالات الاتية: لو هو جعان، مراته منكدة عليه، مديره مديله دش بارد.
غير كدة توكل على الله، وماتفاتحوش برضه.
-كن لطيف مع زملاء العمل: ده قدام مديرك بس، أول مايمشي ولع فيهم بجاز.
-انزل معاه القهوة بالليل: ودي أهم من كل الي فات، القهوة دي كنز لا يفنى ونعيم لا ينضب ومفعولها كالسحر، طب لو مالوش في القهاوي؟ علمه، خد بإيده وضيعه (لأ بلاش حشيش في المرحلة دي خليها وقت التقييم السنوي). وانت سهران معاه هتعرف معلومات كتير زمايلك ما يعرفوهاش، ممكن تسخنه على زميلك اللي انت مش طايقه، تفاتحه في ترقية بعد ما تكون حكيتله قد ايه الحياه صعبة بعد البامبارز ما غلي، بكدة هتكون انت فشى التاتة الأول عنده، وأوعى تديله فرصة يقرب لحد غيرك، اعمل عليه كماشة....اه ابقى اعزمه على كرسي معسل بلاش بخل، كله عشان مستقبلك
المديرة الست: بالنسبة لرئيسة التحرير بتاعتنا "استثني نفسك خاااالص من الموضوع ده، دانتشي حبيبتشييي":
- المرأة الشبكة، والرجل الصندوق: دي نظرية مشهورة، يعني ماينفعش تكون مباشر وصريح بتاتا، لازم تلف وتدور عشان الستات دايما بيشككوا في نية أي موظف، أو نية أي كائن حي غير أحادي الخلية أصلا.
- تحسسها ان مالكش رأي ولا رؤية من غيرها وانها الكل في الكل وهي بطلة الحرب والسلام
-لما تكون شايفها هتخيش بالشركة وخلاص لا محيص انك تبدي أستغفر الله العظيم رأي، اتبع أسلوب حويط ومعقد، يعني شوف كل الحلول الزبالة اللي تودي ف داهية واطرحها وبصنعة لطافة بينلها عيوب كل مقترح، وفي الاخر خالص، قولها طب تفتكري لو عملنا كذا "أهو...رأيك أهو يا معلم"، ممكن ايه ال يحصل؟؟ وقبل ماتبدأ هي تفكر في أسباب فشل فكرتك انزل انت بأسباب نجاحها، وضيق عينك كدة وحسسها انك مركز وبتعصر مخك
-عاملها كأنثى قبل مديرة (حتى لو هي شبه النمر الأسود)، حسسها ان مين اللي أمه داعياله اللي هيتجوزها، أو ان مفيش حد يستاهلها أصلا وانها أكبر من انها تدفن مهاراتها وذكاءها مع مجرد راجل، مفيش مانع برضه تحسسها ان كل الرجالة في المكان عينهم منها، لو انت مش متجوز في احتمال نباركلك وساعتها أنا معرفكش، اتصرف.
-العب على نفسية الخصم، في أوقات تلاقي الستات اكتأبوا كده بدون أسباب ومش طايقين نفسهم ومحبطين، كن أنت الكتف الحونين، اسألها في حاجة معكرة مزاجها؟؟ هاتلها شوكولاتة واكتب عليها "عشان جالاكسي هي اللي بتخلينا نعدي كل ده"....ملحوظة: بالرجوع للنقطة السابقة أعتقد ده وقت تلبيس الدبل...ألف مبروك


وعلى غرار أسلوب الكابتن محمود بكر: واحد بقى يسألني انتي إيه مؤهلاتك عشان تنصحيني بخصوص حياتي العملية، ولهذا الشخص أقوله، مش عشان بقالي سنين بلعب دور المرأة العاملة، ولا اني إشتغلت مع مديرة ومدير، ولا اني بنت فا فاهمة حركاتهم النص D:كم...أبسولوتلي، أنا بس لسة مخلصة خناقة مع مديري وربنا وفقني وطلعت منها وان بيس "وده بجد"

Do you Like this? ؟

1 comment:

جميع الحقوق محفوظة©2014-2013 | ، Designed By Ahmed Saeed . Fm4news